Drogi na placu budowy

Lekki transport na plac budowy? Tak… lekki… raptem kilka ton.
Budownictwo słynie z częstego i ciężkiego transportu, nie rzadko wielkogabarytowego. Prawdą jest, że obecne budowy nie wymajają dużych placów do składowania materiałów, ponieważ na przestrzeni lat sieć hurtowni i producentów rozwinęła się tak bardzo, że wiele materiałów jesteśmy w stanie zamówić „na już” wykonując jedne telefon. Nie mniej jednak każdy wbudowywany materiał na budowę musi dojechać.

Układy transportu wewnętrznego (dwie bramy)

Zaraz po ogrodzeniu terenu budowy i uzbrojeniu go w niezbędne instalację, a jeszcze przed przystąpieniem do robót zasadniczych, należy wykonać drogi tymczasowe. Odpowiednio przemyślany i zaplanowany układ dróg, pozwoli nam wystrzec się wielu problemów organizacyjnych.
W poprzednim artykule wspominałem, że najlepiej by budowa była wyposażona w dwie bramy. Jeżeli tylko jest taka możliwość i plac budowy sąsiaduje z dwiema drogami dojazdowymi, należy je wykonać. Wówczas mamy możliwość zastosowania układu przelotowego, bądź obwodowego.

Rys. 1. Układy transportu wewnętrznego z dwiema bramami[1]

Co dzięki temu zyskujemy ? Otóż mamy układ jednokierunkowy, a zatem ograniczamy możliwość wystąpienia kolizji, a ponadto szerokość naszej drogi może być mniejsza. Dla dróg jednokierunkowych dedykowane są szerokości od 3 do 4 metrów.
Ponadto w pierwszym przykładnie, czyli układzie przelotowym, znacznie ograniczmy długość drogi, a co za tym idzie koszt jej wykonania.

Układy transportu wewnętrznego (jedna brama)

Z uwagi na lokalizację niekiedy nie ma możliwości zastosowania dwóch bram. Czasami jest tylko jedna droga dojazdowa i wówczas musimy sobie jakoś radzić. Stosujemy wówczas układ wahadłowy, promienisty lub pierścieniowy

Rys. 2. Układy transportu wewnętrznego z jedną bramą [1]

Wadą pierwszych dwóch jest konieczność wyznaczenia miejsc do zawracania, ponieważ są układami dwukierunkowymi. Drogi dwukierunkowe powinny mieć szerokość od 6 do 8 metrów, czyli dwukrotnie większą od jednokierunkowych, co wydaje się logiczne. Zaletą tych rozwiązań jest natomiast stosunkowo niewielka długość.
Układ pierścieniowy to zdecydowane wydłużenie drogi, co może sporo kosztować w przypadku zastosowania droższych nawierzchni, jednak dzięki temu zachowujemy układ jednokierunkowy.

Sposób wykonania drogi

Poza wyborem odpowiedniego układu dróg jaki będzie występował na naszej budowie, powinniśmy wybrać jeszcze sposób jej wykonania. Możliwości jest kilka, ale nim przystąpimy do wyboru musimy wiedzieć jakie mamy warunki geologiczne podłoża oraz oszacować natężenie i ciężar przewidywanego transportu.
Rozróżniamy:
a) drogi gruntowe –stosowane na gruntach piaszczysto- gliniastych jako wydzielone pasy gruntu. Mogą występować jako profilowane, wówczas gdy ukształtujemy je w taki sposób wy zapewniały odprowadzenie wody opadowej oraz jako ulepszone gdy dokonamy stabilizacji gruntu. Wówczas wierzchnią warstwę gruntu miesza się z cementem, następnie zagęszcza;
b) żwirowe lub żużlowe– stosowane na gruntach piaszczystych. Warstwowo układamy i zagęszczany co ok. 15cm. materiał tworzy drogę. Jednak jej nośność to ok 5 ton, a wiec ciągle niewiele;
c) z płyt prefabrykowanych betonowych lub żelbetowych– stosowne bezpośrednio na podłoże piaszczyste, a w przypadku gruntów średnio przepuszczalnych, po wcześniejszym jego wykonaniu.

Płyty prefabrykowane

Prostota wykonania, użyteczność oraz możliwość wielokrotnego zastosowania to zalety sprawiające, że prefabrykowane płyty zarówno betonowe jak i żelbetowe są najczęściej stosowanymi rozwiązaniami dróg tymczasowych. Układa się je na całej powierzchni drogi lub wyłącznie w pasach pod kołami samochodów. Przykłady? Proszę bardzo:
1. żelbetowe płyty wielootworowe IOMB– opracowanie przez Instytut Organizacji i Mechanizacji Budownictwa. Układane za posypce piaskowej;

2. żelbetowe płyty drogowe MON – opracowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Układane na podsypce piaskowej, charakteryzują cię dużą nośnością oraz dużą masa, dlatego też układane są przy pomocy żurawia;

3. płyty betonowe typu MEBA – stosowane zarówno na potrzeby dróg tymczasowych jak i placów magazynowych czy też parkingów.

Przykład organizacji ruchu na budowie

Na koniec jeszcze przykład organizacji ruchu na terenie budowy zaczerpnięty z podręcznika „Organizacja i przygotowanie budowy” autorstwa Pana Tadeusza Maja.

Podsumowanie

Mamy zatem ogrodzenie, tablice informacyjną oraz drogi tymczasowe. Co w następnej kolejności?
W następnym artykule opowiemy sobie o mediach na budowie 🙂 Mówią media nie mam na myśli oczywiście mediów społecznościowych, choć i tych na budowie jest coraz więcej 🙂

Wszystkiego Budowlanego,
pozdrawiam
Tomek z naukabudowanictwa.pl

Bibliografia:
Na podstawie wiedzy własnej oraz w oparciu o:
Literatura:
1. Tadeusz Maj, Organizacja i przygotowanie budowy, WSIP, Warszawa 2013.

2 thoughts on “Drogi na placu budowy

  • 5 kwietnia 2020 o 12:59
    Permalink

    Hmm bardzo ciekawy artykuł, u nas ciężko z tym wszystkim. Budowa wolno idzie, a droga to najdłuższy czas oczekiwania był.

    Odpowiedz
  • 21 grudnia 2020 o 13:32
    Permalink

    Od siebie mogę dodać inne rodzaje płyt, według mnie lepsze.
    Chodzi mi o płyty drewniane i płyty aluminiowe. Szczególnie te drugie to nowość i lekka konstrukcja oraz praktycznie brak możliwości uszkodzenia. Może na to wjechać dźwig o ogromnej masie i nic się nie stanie. Polecam https://drogitymczasowe.com

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *